Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: ML VELDERMAN
BIG-registraties: 29922212325
Basisopleiding: GZ-psycholoog
Persoonlijk e-mailadres: marlijn_1988@hotmail.com
AGB-code persoonlijk: 94102732
Praktijk informatie
Naam Praktijk of Handelsnaam: GZ-psycholoogpraktijk Marlijn
E-mailadres: info@psycholoog-marlijn.nl
KvK nummer: 97983489
Website: www.psycholoog-marlijn.nl
AGB-code praktijk: 94069356
2. Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a. Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
- de generalistische basis-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en coördinerende rol als volgt in:
Marlijn Velderman vervult zowel de indicerende rol als de coördinerende rol binnen behandelingen. Intercollegiaal overleg en toetsing gebeurt volgens de voorschriften van de LVVP in een intervisiegroep en lerend netwerk. Dit betekent dat ik ieder jaar 6 tot 12 keer samenkom met collega’s met dezelfde opleidingsachtergrond en overleg pleeg (intervisie) over mijn behandelingswijzen en -processen en mijn functioneren.
Daarnaast werk ik samen met huisartsen/verwijzers, met het Sociaal Domein en de Vriendendienst Deventer en andere GGZ instellingen.
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
De praktijk biedt kortdurende behandeling bij mensen vanaf 18 jaar met klachten zoals angst, depressie, psychotrauma, onzekerheid, klachten als gevolg van een ingrijpende gebeurtenis zoals rouwverwerking, relatieproblemen of verlies van baan. Daarnaast behandeling ik in termen van de GGZ cluster C persoonlijkheidsproblematiek en/of mensen met een Autismespectrumstoornis.
Dit houdt in dat de behandelingen bestaan uit een intake en maximaal 10 behandelcontacten. Deze is doel- en klachtgericht, waardoor de cliënt zo snel mogelijk weer in uw eigen kracht komt te staan. Er wordt voornamelijk gewerkt met Cognitieve Gedragstherapie, ACT, schematherapie en EMDR.
Wanneer het wenselijk is zal iemand uit de naaste omgeving van cliënt betrokken worden. Hierbij kunnen dan concreet afspraken worden gemaakt over hoe de omgeving kan ondersteunen bij het proces door bijvoorbeeld te ondersteunen met huiswerkopdrachten of terugvalpreventie. Naast face to face behandeling is het ook mogelijk deze behandeling te combineren met e-health. Hierbij worden online modules als aanvulling van uw behandeling ingezet.
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
- Angststoornissen
- Depressieve stemmingsstoornissen
- Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Trauma en stress gerelateerde stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: M.L. Velderman
BIG-registratienummer: 29922212325
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
- Huisartsenpraktijk(en)
- Collegapsychologen en -psychotherapeuten
- ggz-instellingen
- Anders: Het sociaal domein en Vriendendienst Deventer
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Mijn praktijk zal pas per 1 september van start gaan en hierna zal ik antwoord kunnen geven op deze vraag.
Ik verwacht veel samen te gaan werken met huisartsenpraktijken en mogelijk bedrijfsartsen.
Bij de start van mijn praktijk werk ik het meest samen met:
Naam: Liza Leeflang, GZ-psycholoog
BIG-registratienummer: 79927004325
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bij vragen rondom aanmelding zal ik overleggen met de huisarts of verwijzer. Voor afschaling (geen stoornis) kan ik overleg hebben met de POH-GGZ of het sociaal domein. Voor opschaling (intensievere of langdurende zorg nodig) zal ik terugverwijzen naar de huisarts en zo mogelijk een advies meegeven. Ik ben niet bevoegd om medicatie voor te schrijven, dus ook hiervoor zal ik verwijzen naar de huisarts.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
In levensbedreigende situaties dient altijd direct gebeld te worden met 112.
Is er sprake van crisis maar geen direct levensgevaar, dient contact op worden genomen met de eigen huisarts van de client. In het geval de eigen huisartsenpraktijk niet geopend is dient contact opgenomen te worden met diens waarnemer of de huisartsen spoedpost (Spoedeisende Hulp). De eigen huisarts, diens waarnemer of spoedpost kan zo nodig naar de GGZ-crisisdienst doorverwijzen.
In het geval van suicidaliteit zonder direct levensgevaar kan ook 24/7 (anoniem) contact opgenomen met 113 Zelfmoordpreventie via chat of telefoon: www.113.nl of 0800-0113.
In het geval dat er geen sprake is van levensgevaar of crisis, maar er sprake is van behoefte aan een luisterend oor, kan er contact opgenomen worden met De Luisterlijn. Deze is 24/7 bereikbaar per telefoon, chat of mail. Zie: www.deluisterlijn.nl
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: De huisartsenpost bij crisis de crisisdienst van Dimence inschakelt. Dat is een algemeen gemaakte afspraak, waardoor er geen specifieke afspraken gemaakt hoeven worden.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Aangezien ik nog in de opstartfase zit van mijn praktijk, ben ik op zoek naar een intervisiegroep. In de tussentijd heb ik afstemming met mijn oud collega’s.
Naam: Liza Leeflang, GZ-psycholoog
BIG-registratienummer: 79927004325
Daarnaast kan ik terecht bij
Naam: Dhr. R. Hogenberg, GZ-psycholoog, BIG nr 49922210425
Daarnaast sluit ik mij aan bij het samenwerkingsverband DEP (Deventer Psychologen) waar meer dan vier zelfstandig werkende zorgverleners uit hetzelfde werkgebied onderdeel van uitmaken.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
In mijn rol als regiebehandelaar in de ggz werk ik monodisciplinair. Voor het behouden van mijn registratie als beroepsbeoefenaar en de verplichtingen die voortvloeien uit de visitatie die ik wil aanvragen bij mijn beroepsvereniging, de LVVP, wil ik deelnemen aan een lerend netwerk met mijn collega’s uit dezelfde beroepsgroep (GZ-psychologen).
In het lerende netwerk (intervisiegroep) wordt gebruik gemaakt van een agenda, aanwezigheidsregistatie en verslaglegging van besproken agendapunten met behulp van het intervisieformulier van de LVVP. Tijdens de maandelijkse bijeenkomsten van twee uur wordt het persoonlijk functioneren, lopende behandelingen en casuïstiek besproken.
Hiernaast verdiep ik mij uiteraard in nieuwe vakliteratuur en blijf ik op de hoogte van het zorgaanbod in de omgeving.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
https://psycholoog-marlijn.nl/tarieven-vergoedingen/
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging:
- Intervisie
- Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
- De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://www.lvvp.info/kwaliteitsbeleid/index.html
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
de klachtenregeling van mijn beroepsvereniging LVVP
Link naar website:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/#klachtenregeling
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Dhr. R. Hogenberg, GZ-psycholoog, BIG nr 49922210425
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het zorgproces – het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://psycholoog-marlijn.nl/wachttijd/
12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
Al het contact verloopt via de behandelaar zelf, Marlijn Velderman. Wanneer het contactformulier op de website is ingevuld, komt dit binnen op de mail info@psycholoog-marlijn.nl. Na aanmelding zal door Marlijn een afspraak met de client gemaakt worden voor het intakegesprek. Verwijzers kunnen de verwijsbrief sturen naar info@psycholoog-marlijn.nl en er wordt een account bij ZorgDomein aangemaakt.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer – indien mogelijk met een passend advies – indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja
13. Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en – indien van toepassing en met toestemming van de cliënt – diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik doe dat als volgt:
De cliënt zal op de hoogte geteld worden van de behandelmogelijkheden en het behandelplan zal besproken worden en desgewenst aangepast naar de wensen van de cliënt. De behandeling zal geëvalueerd worden middels ROM-metingen. Desgewenst kan een naaste betrokken worden bij de behandeling, dit is geen standaard onderdeel. Zonder toestemming van de cliënt zal er geen contact plaatsvinden met naasten.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Aan het begin en einde van de behandeling zal een ROM afgenomen worden. Tussentijds wordt mondeling geëvalueerd of de behandeling goed verloopt of dat er wijzigingen nodig zijn.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Iedere 3 maanden.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Mondeling en met de CQi-GGZ-VZ-AKWA.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Marlijn Velderman
Plaats: Deventer
Datum: 25-08-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja